کاهش بی دقتی

بی دقتی و رفع آن:

دقت در مطالعه با تمرکز در مطالعه متفاوت است. دقت در مطالعه یعنی توجه غیر ارادی ما به یک موضوع.

یکی از تاثیر گذار ترین عوامل بر حواس ما محیط است. در ارتباط با دقت و توجه در مطالعه باید دانست که ما ۷۵ درصد  اطلاعاتی  که از محیط دریافت می‌کنیم، توسط حس بینایی و 13درصد شنوایی و 6 درصد بویایی  ۳ درصد چشایی و ۳ درصد هم لامسه است. البته این حس ها هم بر یکدیگر تأثیرگذار هستند و درصدها با توجه به شرایط محیطی قابل بالا و پایین رفتن می باشند. به طور مثال ما در آزمون ها تمرکزمان را بالا خواهیم برد. در نتیجه، در نتیجه افزایش تمرکز صدای محیط را کمتر می شنویم. اما در یک کلاس به علت توجه بیشتر حواس دانش آموز به دبیر خود با توجه به صدای او حس شنوایی در کلاس افزایش پیدا خواهد کرد.

 

علل بی دقتی:

1- عدم مدیریت زمان

اولین دلیل بی دقتی که در بیشتر آزمون ها به چشم می خورد، و یکی از مهمترین دلایل بی دقتی دانش آموزان است، احساس کمبود وقت و در نتیجه عجله برای پاسخ به سوالات می باشد.

واضح است که پاسخ ما به احساس کمبود وقت، افزایش سرعت است. و این افزایش سرعت اگر به صورت غیر منطقی باشد، منجر به کاهش دقت ما می شود.

موضوع دوم در بخش عجله اختصاص بخشی از ذهن به مبحث زمان است. بدین معنی که ذهنشان را درگیر زمان می کنند و به همین خاطر دقت شان نیز پایین تر می آید.

 

2- سرگردانی چشم ها:

دومین دلیل بی دقتی، سرگردانی چشم ها می باشد. به این معنی که برگشت به عقب های غیر ارادی باعث کاهش دقت ما می شود. و در نتیجه سرعت در مطالعه دانش آموز به خاطر برگشت به عقب و خواندن دوباره پاراگراف ها از اول بسیار کم خواهد شد. در نتیجه چشم ها نمی دانند که کدام قسمت ها را بخوانند و کدام قسمت ها را بیشتر مورد توجه قرار دهند. بدین سبب بی‌دقتی افزایش پیدا خواهد کرد.

 

3-وجود محرک های اضافی:

حرکات ،رفت و آمدها  و محرک های صوتی می توانند حواس ما را پرت کنند  و روی دست ما  تاثیرگذار باشند.

 

4-کاهش غیر ارادی توجه:

معمولاً بیشتر برای دانش آموزان زرنگ اتفاق می‌افتد و در زمان حل  یک سوال خیلی ساده دانش آموز فکر می کند که سوال خیلی برای او ساده است  و بدون توجه و دقت کافی سوال را حل می کند که معمولاً پاسخ اشتباه به اینگونه سوالات ساده پاسخ اشتباه می دهند.

 

5- پرش ذهن:

تحمیل شدن فکر های دیگر به دانش آموز و ایجاد درگیری ذهنی بین  کتاب و  مشغله ذهنی دانش آموز که در کاهش دقت و توجه او  بسیار تاثیرگذار است.

 

6-نداشتن علاقه

نبود علاقه به موضوعی باعث عدم دقت زیاد به آن موضوع می شود.  و در نتیجه چون دانش آموز دقت نمی کند سوالات را اشتباه پاسخ می دهد.

 

7-نداشتن انگیزه و هدف

یکی دیگر از دلایل از بی دقتی و عدم توجه  دانش آموز به موضوع خاصی این است  که دانش آموز هدفش را نمی شناسد، و همچنین انگیزه ای  برای خواندن آن موضوع ندارد. به همین دلیل نسبت به آن موضوع دقت او  کاهش می یابد  و اشتباهات زیادی در آن درس یاد آن مرحله زمانی مرتکب می شود.

 

بی دقتی

روش های کاهش بی دقتی دانش آموزان:

1-نهادینه کردن دقت

ما باید در فرایند مطالعاتی حتماً دقت را به صورت مستمر لحاظ کنیم.  و باید در طول روند مطالعاتی دانش آموز، در منزل، در کلاس و در آزمون دانش آموز به کمک مشاوره های مشاوره این موضوع را  پیگیری نماید  تا در نهایت به آن چیزی که می خواهد برسد.

 

2-مطالعه برخط

به این معنی که همیشه در هنگام مطالعه و آزمون خودکار یا مداد  دست ما باشد و خط را با خودکار یا مداد دنبال نماییم.

  • این تکنیک باعث رفع سرگردانی چشم ها و در نتیجه باعث رفع بی دقتی و کندی دانش آموز می گردد.
  • این تکنیک عامل تنظیم کننده سرعت ذهن با چشم است یعنی زمانی که ما مطالعه برخط داریم ذهن ما فرصت پرش را ندارد و صرفاً تمرکز او بر موضوعی است که دانش آموز دارد مطالعه می کند.
  • این تکنیک القا شدن نوعی حس اهمیت از لحاظ ظاهری و روانی به دانش آموز است. فیلم به علت نبود سرگردانی چشم در این تکنیک فهم ما از مطالب قابل قبول خواهد بود  و در نتیجه فهم مطالب علاقه و انگیزه دانش آموزی بسیار بیشتر خواهد شد و بدین سبب  دقت دانش آموز در هنگام مطالعه افزایش پیدا خواهد کرد.

3-افزایش سرعت مطالعه

سرعت مطالعه یک روند خطی و مستقیم با دقت نیست. یعنی افزایش سرعت تا زمانی باید باشد که به مطالعه فعال برسیم و احساس کنیم که به آن حالت بهینه رسیده ایم.

 

4-تنظیم وقت

دانش آموز برای رفع فاکتور عجله باید در منزل تست زمان دار بزند. زمانبندی تست زماندار باید حتما در منزل اتفاق بیفتد.

 

5-تکنیک کِش (خودزنی)

به این معنی که توسط یک محرک دردناک مانند کش هر بار شما در منزل مرتکب یک بی دقتی می شوید، توسط آن محرک انگشت خود را می زنید. در حد اینکه ذهن شما شرطی شود که اگر بی دقتی انجام دهد، یک محرک دردناک در انتظارش است. و بدین سبب ضمیر ناخودآگاه ما توجه بیشتری می کند.

 

 6-افزایش هوشیاری

در زمان برخورد با سوالات ساده باید دانش آموز حس جدی بودن بگیرد. و حس کنند که سوال بسیار جدی است و باید من برای حل آن دقت کنم  و همیشه در حال آماده‌باش باشد.

 

7-یادداشت برداری

یادداشت برداری  سبب حضور فعال در کلاس درس  می شود. و زمانی که یاداشت برداری انجام می دهیم باعث توجه بیشتر ما به آن مطلب می شود. و در نتیجه بی دقتی  در کلاس درس یا در هنگام مطالعه کاهش پیدا خواهد کرد.

 

8-حل تست آموزشی

بلافاصله بعد از مطالعه باید تست آموزشی زده شود. بدون ارزیابی کردن آنها و صرفاً  زدن این تست ها تکمیل کننده مرحله آموزش دانش آموز و  یادگیری او که به کدام قسمت ها توجه  کند یا توجه  نکند و یا یاد می‌گیرد  که به کدام قسمت ها توجه نکرده است.

اگر دانش آموز تست آموزشی را انجام ندهد مرحله تثبیت  برای دانش آموز اتفاق نمی‌افتد.  و در نتیجه باعث کند شدن با خوب یاد نگرفتن  مطالب و در نتیجه کاهش دقت دانش آموز در هنگام مطالعه یا تست زنی می گردد.

 

9-تمرین و تکرار

متکی نبودن به آزمون های آموزشی برای افزایش دقت،با بالا بردن تعداد  تست ها، تمرین و تکرار هم بیشتر انجام می شود و در نتیجه بی دقتی کاهش پیدا می کند. و نیز منجر به کاهش اشتباهات و افزایش دقت دانش آموز می گردد.

 

10-حل سؤالات مشابه با اعداد متفاوت

بلد بودن راه حل به معنای رسیدن به پاسخ صحیح نیست. و باید حتماً جواب را تا انتها به دست بیاوریم و نیز مثال های تکراری  از تیپ های سؤالات مشابه را تا رسیدن به جواب نهایی انجام دهیم تا دقت ما در آن موضوع افزایش یابد.

 

11-برنامه‌ریزی منطقی

که برای جلوگیری از عجله استفاده می شود. و برنامه‌ریزی منطقی برنامه‌ریزی است که بر اساس زمان و حجمی طراحی شده باشد که دانش آموز نیاز به عجله کردن نداشته باشد، یعنی با یک حالت سرعت مطالعه اپتیموم و بهینه بتواند به بالاترین بازدهی خودش بدون اینکه عجله کنددست یابد. پس برنامه‌ریزی که دارای حجم زیاد باشد  و دانش آموز مجبور باشد که برای رسیدن به آن حجم عجله کند  برنامه ریزی درستی نیست.

 

12-روش های نوین مطالعه و ایجاد تنوع

روش های نوین در واقع رسم نمودار و رسم شکل هست،  حتماً به  نمودارها و شکل ها توجه شود.  و نکاتی که در شکل‌ها و نمودارها هست را حداقل  یکسری از آن‌ها را به دست بیاورید.

ایجاد تنوع: دانش آموز یک تنوعی و یا دو تنوعی نباشد و تنوع دروس دانش آموز در برنامه مطالعاتیش زیاد باشد. هر چقدر این تنوع بیشتر باشد، خستگی چشم و ذهن او که ناشی از مطالعه بیش از حد یک تیپ از درس است،  از بین می‌رود. و در نتیجه حوصله و دقت دانش آموز افزایش پیدا خواهد کرد.

 

بطور خلاصه می توان گفت که:

کنکور یک آزمون سرعتی است اما باید توجه داشت که سرعت بالای ما نباید منجر به بی دقتی شود. از طرف دیگر اگر ما به جای افزایش سرعت در حل مسئله و افزایش مهارت و تسلط، در حل مسئله شتاب‌زده و با عجله عمل کنیم، باز هم باعث افزایش بی دقتی ما در آزمون می شود. گاها بی دقتی  موقع آموزش و گاها موقع مطالعه نیز نتیجه نامطلوبی را به همراه دارد.

  1. اگر توجه داشته باشید گاهی بی دقتی های ما ناشی از ساده بودن سوال است. پس در مواجهه با سوالات ساده همانند سوال های سخت عمل کرده و یک محرک هیجانی به مغز خود ارسال کنید.
  2. گاهی در هنگام مطالعه عملکرد چشم و ذهن ما همزمان نیست. برای رفع این مشکل با یک مداد زیر نکات مهم خط بکشید یا با مداد کلمات را دنبال کنید.
  3. هنگام خواندن صورت مسئله حتما دور داده های مسئله خط بکشید یا به صورت خلاصه اول حل خود بنویسید.
  4. بی دقتی در حل مسئه یا جابه جا نوشتن اعداد عمدتا مربوط به نامرتب نوشتن و شلخته نوشتن ما است. برای رفع این مشکل ابتدا کاغذ های چرک نویس را به مربعات کوچک کوچک تقسیم کرده، و سعی کنید تمام راه حل خود را فقط در یک قسمت بنویسید. دلیل اول به این خاطر که دفترچه آزمون به اندازه برگه چرک نویس شما جا ندارد. دوما برای جا دادن همه ی جواب در یک مربع، مجبور به تمیز و مرتب نوشتن می شوید.
  5. در تمام آزمون های آزمایشی مدت زمان مربوط به هر درس نوشته شده است. پس سرعت خود را با زمان مدیریت کرده تا دچار شتاب زدگی نشوید.